09 December 2011

Kongsi Info : Rahsia Pelukan



Kebanyakan lelaki tidak memahami mengapa perempuan sangat suka apabila dipeluk. Bagi lelaki, pelukan hanyalah pertautan fizikal, sedangkan bagi wanita, pelukan menyimpan erti lebih mendalam.

Pelukan memberi manfaat besar bagi kesihatan jiwa dan boleh dilakukan pada bila-bila masa secara spontan. Bagi anda yang asing dan tidak biasa dipeluk mahupun memeluk, mungkin anda memerlukan sedikit tip.

Belai lembut rambutnya, ketuk wajahnya, gosok lembut lengannya, kaitkan jari-jemari tangan anda dengan jari-jemarinya, gosok lembut punggungnya, dan sentiasa menjaga pandangan mata anda dengan matanya.

Inilah, Alasan Mengapa Wanita Suka Dipeluk & Lelaki Tak Suka Memeluk, sedikit gambaran sisi positif dari pelukan, seperti dipetik melalui laman Askmen.

Mengapa wanita perlu dipeluk Aktiviti memeluk melepaskan hormon oksitosin. Oksitosin bertanggungjawab memancing apa yang disebut para saintis dengan ‘sepasang ikatan’. Ertinya, pelukan membuatkan pasangan merasa lebih dekat dan intim.

Dalam urusan cinta, pelukan mampu mencipta ikatan di antara lelaki dan wanita. Tambahan pula, bagi perempuan, pelukan merupakan bentuk komitmen cinta dan kesetiaan pasangan.

Pelukan boleh memberi makna lebih mendalam jika dilakukan dengan ikhlas. Jadi, alasan wanita menyukai pelukan adalah kerana makna yang wujud boleh membawa maksud yang mendalam.

Mengapa anda perlu memeluk? Jika boleh biarkan diri dalam keadaan rileks secara fizikal dan emosional, anda mungkin benar-benar boleh menikmati beberapa keuntungan daripada pelukan.

Sebuah kajian yang dilakukan di Chicago menyatakan, pasangan yang secara teratur dan spontan saling memberi kasih sayang bukan secara seksual, seperti pelukan, akan merasa lebih berpuas hati dengan hubungan mereka.

Oksitosin dilepaskan dari otak anda dan akan mewujudkan perasaan bahagia dan menghilangkan stress. Jadi, perasaan inilah yang akan memberi manfaat positif terhadap hubungan.

No comments: