23 April 2011

Ketahui Maksud Nombor Plastik

Anda minum air dari botol air plastik, menikmati minuman sukan pengganti dari bekas plastik keras, membawa pulang susu anda dalam satu galon plastik dan bahkan memberi makan bayi formula dia dari botol plastik.

Hari-hari ini, hampir setiap minuman di pasaran dibungkus dalam plastik. Sekarang, membunuh kajian dan penyelidikan yang disokong kerajaan telah semua orang mempersoalkan keselamatan bekas plastik mereka - dari botol air ke gelas sippy.

Beberapa plastik keras boleh menyebabkan risiko kesihatan. Beberapa plastik ringan disyorkan untuk penggunaan perseorangan saja. Dan beberapa plastik tertentu yang bebas masalah.

panduan yang terletak di bahagian bawah bekas di dalam simbol segitiga kitar semula.

"Kami membaca banyak tentang kajian negatif yang keluar pada plastik tertentu Ini. Membingungkan orang kerana apa yang media tidak berbicara tentang adalah semua produk plastik yang aman di pasaran," kata Judy Amabile, pemilik Polar botol, yang membuat botol, air boleh digunakan semula terpencil yang direka khusus untuk berbasikal. Syarikat ini berpusat di Boulder, Colorado

Botol Polar cekap, contohnya, dibuat dari No 4 (LDPE), sebuah low-density polyethylene plastik iaitu mesin basuh pinggan selamat, boleh digunakan semula.

"Orang-orang bingung tentang apa yang selamat atau tidak menggunakan plastik," kata Amabile.
 
Di bawah maksud nombor primer plastik:

Nombor 1: Polyethylene terephthalate (PET), yang ringan
Quantcast plastik, digunakan untuk membuat membunuh botol minuman, dari minuman ringan ke air. botol PET dimaksudkan untuk kegunaan tunggal seperti PET rosak dengan menggunakan dan tidak boleh dibersihkan. Perhatian dengan produk PET bukanlah racun tetapi penumpukan bakteria akibat pembersihan jarang atau tidak cukup. Goresan dan ketidaksempurnaan dalam plastik mungkin host kuman. Ini botol plastik yang paling layak untuk dikitar semula.

Nombor 2: high-density polyethylene (HDPE) terbuat dari minyak bumi, plastik ini lentur, kabur dan serbaguna. banyak kegunaan meliputi botol sukan, kendi susu mendung, liners tempat bijirin, tas sampah dan belanja, dan syampu dan botol bekalan pembersihan. Ada risiko rendah pencucian, dan juga tepi jalan dikitar semula.

Nombor 3: Seiring dengan Nombor 7, polyvinyl chloride (PVC atau V) adalah salah satu plastik yang paling kontroversial. Wadah ini mungkin perlu disisihkan untuk kegunaan non-pangan. Gunakan mereka untuk menyimpan krayon atau manik-manik daripada sisa makanan. Nombor 3 telah digelar "plastik beracun" kerana pelembut (DEHA) yang dengan paparan jangka panjang boleh menyebabkan kanser dan masalah kesihatan yang lain. PVC kadang-kadang ditemui dalam bekas makanan, dan sering digunakan dalam pembuatan plastik.
Nombor 4: Low-density polyethylene (LDPE) digunakan dalam pembuatan tas roti, tas beku-makanan dan botol yg mudah dipengaruhi. Ini menghantar tidak ada bahan kimia yang diketahui ke dalam makanan. Hal ini dapat dikitar semula.

Nombor 5: PP (polypropylene) adalah tidak boleh dikitar semula seperti nombor 1 dan 2, namun plastik ini merupakan salah satu pilihan yang baik ketika memilih aman, bebas racun makanan dan minuman kemasan. Ini plastik mana-mana digunakan dalam bekas yogurt, botol sirap, sedotan dan botol ubat. 


Nombor 6: Polystyrene (PS) digunakan dalam pembuatan styrofoam, peralatan makan dan kontena plastik bungkus makanan. plastik ini mungkin leach sebatian stirena - karsinogen mungkin - dan boleh mengganggu fungsi hormon. 


Nombor 7:
Other (often polycarbonate or ABS), jelas keras, plastik pecah dibuat dengan polycarbonate, khususnya Bisphenol-A. Hal itu boleh menyebabkan risiko kesihatan yang serius. Para Nalgene popular dan penuh warna botol air adalah contoh yang baik dari plastik boleh digunakan semula. Syarikat Nalgene telah diganti botol air ini dengan versi Bisphenol-A-bebas. 

Kajian yang dilakukan pada haiwan makmal mendedahkan bahawa bahkan dalam jumlah kecil Bisphenol-A, hormon sintetik, mungkin berkaitan dengan kanser payudara, rahim dan prostat, masalah perkembangan awal, obesiti dan diabetes.

BABY-SAFE CONTAINER ALTERNATIVES

Bisphenol-A (BPA) telah digunakan untuk membuat botol bayi, gelas, dot dan teethers. Tapi tidak semuanya plastik harus pergi kepada tepi jalan itu.

Sebelum anda membuang botol bayi anda, semak simbol dicap di bahagian bawah bekas. Jadi akrab dengan nombor dan jenis plastik yang selamat untuk kegunaan makanan. Jika tidak ada simbol, hubungi pengeluar untuk melihat apa jenis plastik yang digunakan untuk membuat bekas. Pertimbangkan alternatif ini:

Glass: Botol gelas disyorkan untuk bayi yang belum makan sendiri. Silicone lengan membantu melindungi mereka dari menghancurkan.

Polyethersulfone: The plastik berwarna madu boleh dicuci di mesin pencuci pinggan mangkuk.
 Stainless steel: Bisa dicuci di mesin pencuci pinggan

Bamboo: Harus dicuci tangan

Polypropylene: Cuci di rak atas dan tidak digunakan dalam microwave.

Apa yang anda tidak diberitahu adalah bahawa banyak dari plastik yang digunakan adalah beracun dan bahan kimia yang digunakan untuk membuat plastik boleh keluar dari plastik dan terdedah kepada dalam makanan / minuman.
Fikirkan tentang hal ini, berapa kali sebelum menggunakannya.
  Plastik YANG bahaya digunakan adalah No: 3, 6, dan 7!
JANGAN GUNAKAN NOMBOR INI jika dinyatakan di bahagian bawah botol)!


No comments: