17 May 2013

Penyakit kaki tangan dan mulut

Alhamdulilah syukur nikmat yg dikurniakan..
Sekarang anak2 sy kena penyakit tangan kaki dan mulut..ya allah, terkejut sebab dah setengah bulan ni, sy sendiri yang jaga mereka..macam mana boleh kena? Mungkin kena virus tu masa balik kampung masa PRU13 hari tu..tapi anak anak sy je yang kena..anak anak kakak dan abang takda pula..tak pe laa..mungkin ini rezeki sy..
gelaja2 yang dihadapi oleh anak anak sy ialah anak no 1 demam pada mula2 pastu naik bintik2 kat punggung, ade ulser kat dalam mulut dan sakit tekak..anak no 2 pula, demam macam kakak nya..tapi bintik2 tu naik selepas 4 hari dari kakaknya, mula2 naik kat kemaluan, dan merebak ke mulut dan badan..kami bawa diorang jumpa doktor, baru tahu penyakit ni, tapi sy dah agak awal2 lagi..ingat kan ada ubat..takda rupanya, cuma doktor bagi ubat kaler pink untuk kurangkan gatal dan ubat mulut untuk ulser..doktor nasihat suruh minum air banyak2..mmm anak sulung senang la..suruh dia minum air banyak2, dia minum, tapi yang kedua ni, susah sikit..sebab kecik lagi..suruh minum air pun taknak..menangis jer..haaiiihhh dugaan..apa apa pun ini sedikit info yang sy copy dari laman web..

Ya allah, kurniakan kami kesihatan yang berkekalan..amin..


Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut

Definisi

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut adalah penyakit yang biasa berlaku di kalangan bayi dan kanak-kanak. Biasanya terdapat lepuhan di mulut, tapak tangan, jari-jari tangan dan tapak kaki.

Sebab-sebab

Disebabkan oleh virus enterovirus. Virus yang biasanya menyerang adalah coxsackievirus A16.

Tanda-tanda dan gejala

  •   Demam yang ringan

  •   Rasa tidak sihat (letih dan lesu)

  •   Sakit tekak

    Selepas demam selama 2-3 hari, lepuhan yang menyakitkan mula terdapat di dalam mulut. Biasanya terdapat di atas lidah, gusi dan di sebelah dalam pipi. Ruam di kulit mula keluar di satu dua tempat dengan timbulnya lepuhan warna merah tetapi tidak gatal di tapak tangan dan tapak kaki serta juga di punggung. Lepuhan di mukosa dan permukaan kulit akan sembuh dalam masa 5-7 hari. Manakala lepuhan di tangan dan kaki akan sembuh dalam masa 5-10 hari.

    Siapa yang mudah dijangkiti?

    Kebanyakannya berjangkit kepada kanak-kanak berumur 10 tahun ke bawah.

    Adakah penyakit ini berjangkit?

    Ya. Ianya mudah merebak dari satu individu ke individu yang lain melalui sentuhan secara langsung (direct contact) dengan lelehan air hidung, tekak, air liur dan cecair dari lepuhan juga daripada najis individu yang telah dijangkiti. Ianya bukan sahaja mudah merebak terutama di awal jangkitan, tetapi juga boleh merebak selepas beberapa minggu di jangkiti.


No comments: